Slovinsko - kouzelná Lublaň a ještě kouzelnější Bled

si
23. července 2017

23.7.2017

Jedeme okrskama protože nechceme utrácet za dálnici. Pomalu kličkujeme směr hlavní město a vymýšlíme plán na večer.
„Podle předpovědi má pršet“, zkouší Kačka předpověď počasí.
„No tak pojedeme dokud bude světlo a pak uvidíme“, hodnotím, neuvědomujíc si malých vzdáleností.

Znenadání jsme na předměstí Lublaně. Nemáme plán, počasí se nijak netváří, máme hlad. U cesty stojí pizzerie a tak stavíme s tím, že pizza k večeři by přišla vhod.
Opravdu krásná pizzerie, fajnová obsluha, dobrý ceny, s večeří je vyřešeno. Než nám to přinesou zvažujeme spaní na parkovišti před pizzerií.
Než však totálně uspokojíme všechny naše chuťové pohárky, roztrhá se venku oblačnost a začne svítit slunce. Rychlá změna plánu a tak po večeři pokračujeme do města.
Když jsme tady byli naposledy, nestihli jsme vyjít nad město na pevnost. A tak tedy jedeme rovnou k pevnosti. Kličkujeme cestou vzhůru až nás dál dopravní značky nepouštějí.
Lublaň se barví do červené barvy v zapadajícím slunci a zjevně jsme ten nápad s výhledem nedostali sami. Je krásný večer, rudá koule pomalu padá za horizont, město pod námi jak na dlani a zdi pevnosti hoří rudou barvou.

Je to nádherná podívaná a nám najednou dochází, že už to zase končí, že už zase jedeme pomalu domů. Dva měsíce utekli jak voda. Je neskutečné jak život na cestách tak rychle utíká.
Vyjíždíme zpátky před město a už skoro po tmě hledáme vhodné místo na spaní. Zase se začínají honit mraky a tak bereme za azyl pole s kukuřicí. Venku se začíná blýskat a tak si neděláme násilí se stavěním stanu a rovnou si steleme v autě.

24.7.2017

Udělali jsme dobře, že jsme spali v autě. V noci přišla několikrát pěkná smršť. Teď už neprší, ale pořád se to tváří tak nějak všelijak.
Balíme a jedeme do města. Protože se v tomhle počasí nic nedá, míříme rovnou do jednoho z obchodních center na kraji Lublaně.
Nikdo si neumí představit, jaká je pro výletníka obchodní centrum spása. Teplo, záchody, elektřina, wifi, možnost koupit si něco k pití a dopřát si na pohodu kávu.
Všeho využíváme naplno. U kávy vyřídíme nutnou korespondenci s domovinou a tak nějak se rozkoukáme.

Je kolem jedenácté když se počasí začíná trošku lepšit a tak vyrážíme do města. Parkujeme nedaleko centra a jdeme si znovu připomenout neveliké, ale rozhodně sympatické centrum hlavního města Slovinska.
Couráme po městě, kocháme se více pohledem na vlastní bulvy než přes hledáček fotoaparátu, přecházíme tam a zpátky přes všechny tři mosty v centru a nasáváme poklidnou atmosféru.
Počasí je dnes nepřejícné a tak po dvou hodinách opět prcháme k autu, protože se z nebe začíná snášet „há dvě ó“.
Opouštím Lublaň a míříme k městu Bled, které je sice vyhlášené, ale my jej ještě nikdy nenavštívili.

O necelou šedesátku kilometrů a hodinku jízdy později, už přijíždíme do Bledu. Počasí se zase na chvíli trošku probralo a tak děláme autem kolečko kolem jezera.
Jezero a vše co jsme o něm věděli rozhodně nezklamávají. Je to tu parádní. Má to však jednu vadu na kráse a to je, jak už to u turisticky exponovaných míst bývá, nemožnost spát na divoko.
Všude jsou cedulky upozorňující na netolerování kempování, zákazy zastavení vedle silnice a vše odkazuje do placeného kempu za městem u jezera.
Asi nemusím popisovat, že přesně to nechceme. Znovu jedeme kolem jezera a tipujeme nejlepší místa na focení a hlavně létání s Ferdou.
Když máme natipováno, jedeme koupit večeři do marketu a pak jedeme po silnici kousek za město. Hned na první odbočce do lesa házíme blinkr a vjíždíme do lesa. Místo jako určené pro takové jako jsme my. Krátká slepá cesta mezi stromy na jejímž konci je travnatý palouček. Super!

Večeříme v autě, protože venku zase začalo pršet. Posloucháme slovinské popové hitovky na rádiu a tak nějak zapíjíme tu naší cestu. Kačce se dneska v autě spát nechce a tak se o dvě hodiny později rozhoduje nakonec jen postavit stan. Dnes tedy spíme ve stanu.

25.7.2017

Nepršelo a tak stan nebyla špatná volba. Počasí je však mizerné. Rozhodně to není na focení. Jedeme k supermarketu a tam si na obrubníku dopřává v klidu snídani. O hodinu později se mraky rozestupují a my vyrážíme k jezeru.

Stavíme na prvním vytipovaném místě, které je z břehu přímo naproti kostelíku, jenž stojí uprostřed jezerního ostrůvku. Rychlá příprava a ještě rychlejší start. Ferda si to sviští vzduchem a oba společně sledujeme tu krásu v displeji telefonu. Je to neuvěřitelná paráda a absolutní rozdíl, vidět to vše ze břehu a nebo z vrabčí perspektivy. Několikrát celý ostrůvek obletíme a spokojení se záběry, přistáváme s Ferdou bezpečně na břehu.

Popojíždíme do města. Dopoledne, všude klid a tak parkujeme a jdeme se projít kolem jezera. Město se teprve probouzí a tak je venku jen minimum lidí. Výhled přes jezero na hrad nad ním je krásný, ale je asi jasné, že o hodinku později už zvedáme Ferdu z druhé strany a prohlídneme si hrad opět z ferdí perspektivy.
Nabaženi nádhernými pohledy, kolonádní pohodou zdejší promenády a celkovým poklidem města se ještě chvíli kocháme na lavičce u břehu. Zmrzlina samozřejmě nesmí chybět.
V poledne se balíme a vyrážíme dál. Pohodová jízda po parádních silnicích a pomalu kličkujeme horským průsmykem vzhůru. Dojíždíme až k nejvyššímu místu, kde krátce stavíme před tunelem abychom se pohledem do dálky rozloučili se Slovinskem.
Vjíždíme do tunelu a pomalu vyrážíme domů. Ale ne tak úplně přímo domů. Čeká nás rychlý průjezd Rakouskem a potom… no počkejte si na poslední článek z tohoto výletu ;o)

Slovinsko je stejně jako Chorvatsko vyspělá země se vším na co jsme v Evropě zvyklí. Asi není potřeba ho nějak zvlášť představovat. Je krásné, osobité, Slovinci jsou pohodoví. Mají krátké, ale extra krásné pobřeží a nádherné hory. Slovinsko je moc fajn!